Mälaröbuss - Scania-Vabis BF5659

Scania-Vabis BF5659 / Svenska Karosseriverkstäderna (SKV), 46 sittplatser (44 efter högerombyggnad), normalbuss. Årsmodell 1964.

Tekniska fakta (efter högerombyggnad inom parentes)
Tillverkningsår 1964
SL-littera H60
Chassitillverkare Scania-Vabis
Chassityp BF5659
Karosstillverkare SKV, Katrineholm
Karosstyp
Dörrar 0-1-0 (1-1-0)
Längd / mm 11650
Bredd / mm 2500
Axelavstånd / mm 5885
Tjänstevikt / kg 8140
Totalvikt / kg 13660
Motoreffekt / hk 140
Bränsle Diesel, 130 liter
Passagerare 46+30 (44+32)
Motor D8R20
Växellåda G504
Bakaxelutväxling

H60 7822 vid Tappströmsgaraget.

Följande bussar har använts i Mälarötrafiken under MOAB-tiden:

Reg.nr B436, senare SL H60 7822
Reg.nr B437, senare SL H60 7823 (dörrställning 1-0-1)
Reg.nr B438, senare SL H60 7824
Reg.nr B462, senare SL H60 7825 (utrustad med nackstöd och lysrörsbelysning)
Reg.nr B463, senare SL H60 7826 (utrustad med nackstöd och lysrörsbelysning)
Reg.nr B464, senare SL H60 7827 (utrustad med nackstöd och lysrörsbelysning)

Totalt 6 fordon.

Följande bussar har använts i Mälarötrafiken under SL-tiden:

SL H60 7822, reg.nr B436 / DPK826, slopad 1976
SL H60 7823, reg.nr B437 / FSG397, slopad 1976 (dörrställning 1-0-1)
SL H60 7824, reg.nr B438 / FNN158, slopad 1974
SL H60 7825, reg.nr B462 / FZP412, slopad 1974 (utrustad med nackstöd och lysrörsbelysning)
SL H60 7826, reg.nr B463 / AAY093, slopad 1976 (utrustad med nackstöd och lysrörsbelysning)
SL H60 7827, reg.nr B464 / ACF964, slopad 1976 (utrustad med nackstöd och lysrörsbelysning)

Totalt 6 fordon.

Ursprungligen levererade till MOAB som s.k omställningsbussar inför högertrafikomläggningen 1967. 1 dörr fanns på vänster sida, denna monterades bort efter 1967.