Mälaröbuss - Scania CN112AL

Scania CN112AL, ledbuss, lokalstandard, dörrar 1-1-1-0, 70 sittplatser. Tillverkningsår 1985-1987.

Tekniska fakta (om annat ej anges)
Tillverkningsår 1985-1987
SL-littera H30/H30A/H30T
Chassitillverkare Scania
Chassityp CN112AL
Karosstillverkare Scania Bussar
Karosstyp
Dörrar 1-1-1-0
Längd / mm 17950
Bredd / mm 2500-2510
Axelavstånd / mm 5050+7180
Tjänstevikt / kg 16270-16280
Totalvikt / kg 23630-24790
Motoreffekt / hk 253-280
Bränsle Diesel
Passagerare 70+45 / 70+48 / 70+49
Motor DS11 25 / DS11 28 / DS11 32
Växellåda GAV762R / GAV770R
Bakaxelutväxling 3,73

 

H30 5561, foto SL.

I Mälarötrafiken har använts under SL-tiden:

SL H30T 4554 (tryckackumulator, se nedan)
SL H30 5551
SL H30 5552
SL H30 5553
SL H30 5554
SL H30 5555
SL H30 5556
SL H30 5557
SL H30 5558
SL H30A 5568 (utrustad med annat ledkontrollsystem)
SL H30A 5569 (utrustad med annat ledkontrollsystem)
SL H30A 5570 (utrustad med annat ledkontrollsystem)
SL H30A 5571 (utrustad med annat ledkontrollsystem)

Totalt 13 fordon

I Mälarötrafiken har använts under Swebus-tiden:

Swebus 1372, f.d. SL Buss H30 5551
Swebus 1373, f.d. SL Buss H30 5552
Swebus 1374, f.d. SL Buss H30 5553
Swebus 1375, f.d. SL Buss H30 5554
Swebus 1376, f.d. SL Buss H30 5555
Swebus 1377, f.d. SL Buss H30 5556
Swebus 1378, f.d. SL Buss H30 5557
Swebus 1379, f.d. SL Buss H30A 5568 (utrustad med annat ledkontrollsystem)
Swebus 1380, f.d. SL Buss H30A 5569 (utrustad med annat ledkontrollsystem)
Swebus 1381, f.d. SL Buss H30A 5570 (utrustad med annat ledkontrollsystem)
Swebus 1382, f.d. SL Buss H30A 5571 (utrustad med annat ledkontrollsystem)

Totalt 11 fordon

1372-1378 färgsättning SL-67 ("oxblod")
1379-1382 färgsättning SL-86 ("helröd")

H30(A) 1379.

H30T vid Tappströmsgaraget. Från Ingemar Johanssons samling.

SL H30T 4554 var ett prov med TAD (TryckAckumulatorDrift) vilket innebar att bromsenergi via ett hydraulsystem sparades i en trycktank. Vid start användes det uppbyggda trycket för att via hydraulmotorer driva den mittersta axeln. Bussen hade på så sätt drivning både på mitt- och bakaxeln och fick sålunda smeknamnet "Scania Quattro". Bussen provades även i Göteborg, i Örebro som nr 224 och i Uppsala som nr 102.

SL Buss 5569 / Swebus 1380, interiör.