Mälaröbuss - Scania CN112AL
Scania CN112AL, ledbuss, lokalstandard, dörrar 1-1-1-0, 70 sittplatser. Tillverkningsår 1985-1987.
Tekniska fakta (om annat ej anges) | |
Tillverkningsår | 1985-1987 |
SL-littera | H30/H30A/H30T |
Chassitillverkare | Scania |
Chassityp | CN112AL |
Karosstillverkare | Scania Bussar |
Karosstyp | |
Dörrar | 1-1-1-0 |
Längd / mm | 17950 |
Bredd / mm | 2500-2510 |
Axelavstånd / mm | 5050+7180 |
Tjänstevikt / kg | 16270-16280 |
Totalvikt / kg | 23630-24790 |
Motoreffekt / hk | 253-280 |
Bränsle | Diesel |
Passagerare | 70+45 / 70+48 / 70+49 |
Motor | DS11 25 / DS11 28 / DS11 32 |
Växellåda | GAV762R / GAV770R |
Bakaxelutväxling | 3,73 |
H30 5561, foto SL.
I Mälarötrafiken har använts under SL-tiden:
SL H30T 4554 (tryckackumulator, se nedan)
SL H30 5551
SL H30 5552
SL H30 5553
SL H30 5554
SL H30 5555
SL H30 5556
SL H30 5557
SL H30 5558
SL H30A 5568 (utrustad med annat ledkontrollsystem)
SL H30A 5569 (utrustad med annat ledkontrollsystem)
SL H30A 5570 (utrustad med annat ledkontrollsystem)
SL H30A 5571 (utrustad med annat ledkontrollsystem)
Totalt 13 fordon
I Mälarötrafiken har använts under Swebus-tiden:
Swebus 1372, f.d. SL Buss H30 5551
Swebus 1373, f.d. SL Buss H30 5552
Swebus 1374, f.d. SL Buss H30 5553
Swebus 1375, f.d. SL Buss H30 5554
Swebus 1376, f.d. SL Buss H30 5555
Swebus 1377, f.d. SL Buss H30 5556
Swebus 1378, f.d. SL Buss H30 5557
Swebus 1379, f.d. SL Buss H30A 5568 (utrustad med annat ledkontrollsystem)
Swebus 1380, f.d. SL Buss H30A 5569 (utrustad med annat ledkontrollsystem)
Swebus 1381, f.d. SL Buss H30A 5570 (utrustad med annat ledkontrollsystem)
Swebus 1382, f.d. SL Buss H30A 5571 (utrustad med annat ledkontrollsystem)
Totalt 11 fordon
1372-1378 färgsättning SL-67 ("oxblod")
1379-1382 färgsättning SL-86 ("helröd")
H30(A) 1379.
H30T vid Tappströmsgaraget. Från Ingemar Johanssons samling.
SL H30T 4554 var ett prov med TAD (TryckAckumulatorDrift) vilket innebar att bromsenergi via ett hydraulsystem sparades i en trycktank. Vid start användes det uppbyggda trycket för att via hydraulmotorer driva den mittersta axeln. Bussen hade på så sätt drivning både på mitt- och bakaxeln och fick sålunda smeknamnet "Scania Quattro". Bussen provades även i Göteborg, i Örebro som nr 224 och i Uppsala som nr 102.
SL Buss 5569 / Swebus 1380, interiör.