Mälaröbuss - Busstyper

Scania, Volvo och de andra

Under lång tid var Scania-Vabis den i det närmaste dominerande leverantören till Mälarötrafiken, kanske på grund av den gemensamma nämnaren: Ägaren. Både MOAB och Scania-Vabis ingick i Wallenberg-sfären så det är väl kanske inte så märkligt att man gärna gynnade de egna leden. I och med övergången till landstingets SL-trafik 1967, och under 1990-talet till entreprenadtrafik, har detta förhållande ändrats kapitalt. Ett flertal nya leverantörer av bussar har tagit sig in på arenan, på gott och ont måste tilläggas, men framför allt har de allt större koncernerna som drivit trafiken haft tillgång till befintliga fordon inom de egna leden vilket ytterligare har ökat spridningen på fordonstyper och -modeller.

Passagerarkapaciteten redovisas på olika sätt beroende på vilken information som finns tillgänglig. När ett enda värde anges gäller det sammanlagt antal passagerare, sittande och stående. Två värden på formatet x+y anger sittplatser + ståplatser. Tre värden på formatet x+y+z anger fasta sittplatser + fällbara sittplatser + ståplatser. Om värdet i mitten står inom parentes, dvs x+(y)+z, innebär det att antalet ståplatser förutsätter att de fällbara sittplatserna är hopfällda.

Vilka fordon som användes de första åren, fram till ca 1930, är ännu besvärligare att bringa klarhet i. Det blir så många tveksamheter, frågetecken och luckor att det är omöjligt att göra en vettig sammanställning. Du finner en lista (så långt det har gått att göra en) här, i form av en sammanfattande vagnlista.

Scania-Vabis | Scania | Volvo | MAN | Övriga


Scania-Vabis Scania Volvo MAN Övriga


Scania-Vabis | Scania | Volvo | MAN | Övriga