Mälarötrafikens historia - Linjenätet

Se även linjesidorna för mer information om de linjer som finns/har funnits på senare tid.

15 september 1919 (Fritz Florén:)
Nockebybro - Sjöängen, samt kyrkvägarna till Lovö kyrka, Ekerö kyrka och Munsö kyrka.
Taxitillstånd, ej busstrafik. Fritz Florén fick eget chaufförstillstånd först 15 december, antingen körde någon annan innan dess eller också startade trafiken först i december.

16 juni 1920 (Rickard Olsson:)
Ulvsunda / Kungsholms Villastad - Nockebybro.

25 juni 1920 (Karl Albin Söderlund:)
Ulvsunda / Kungsholms Villastad - Nockebybro.
Söderlunds trafik förefaller upphöra påföljande år.

5 juli 1920 (Simon Wiman:)
Ulvsunda / Kungsholms Villastad - Nockebybro.

29 mars 1921 (Edvard Olaus Olsson:)
Ulvsunda - Nockebybro.

6 april 1921 (Carl Oskar Nilsson:)
Ulvsunda - Nockebybro.

19 april 1921 (Carl Johan Larsson:)
Ulvsunda - Drottningholm.
Detta datum tycks markera starten för tidtabellslagd (buss)trafik på Mälaröarna.

19 april 1921 (Adolf Fredrik Georg Pettersson:)
Ulvsunda - Drottningholm.
Pettersson flyttar sin trafik till annat område 1922, varvid Carl Johan Larsson övertar hans tidtabellslagda turer.

23 april 1921 (Hugo Lindén:)
Ulvsunda - Nockebybro.
Trafiken upphör samma år.

1 juni 1921 (Edvard Olaus Olsson:)
Ulvsunda - Drottningholm.
Utökat tillstånd. Trafiken upphör under 1922.

3 juni 1921 (Rickard Olsson:)
Ulvsunda - Drottningholm.
Utökat tillstånd. Olsson flyttar sin trafik till andra områden under vintern och den kommande våren.

28 juni 1921 (Carl Oskar Nilsson:)
Ulvsunda - Drottningholm.
Utökat tillstånd. Trafiken upphör under 1922.

17 oktober 1921 (Simon Wiman:)
Ulvsunda - Drottningholm.
Utökat tillstånd. Wiman flyttar sin trafik till andra områden under vintern och den kommande våren.

29 juli 1922 (Fritz Florén:)
Tappström - Färentuna kyrka.
Utökat taxitillstånd.

22 maj 1923 (Fritz Florén:)
Drottningholm - Träkvista.
Floréns första tillstånd för busstrafik.

31 december 1924 (Fritz Florén / Oskar Larsson:)
Nockebybro - Drottningholm.

26 januari 1925 (Fritz Florén / Oskar Larsson:)
Ulvsunda - Drottningholm.
Övertagande av Carl Johan Larssons trafik, startad 1921, med 50 % var av turerna.

11 september 1925 (John Carlsson:)
Färentuna k:a - Drottningholm.

2 november 1925 (John Carlsson:)
Färentuna k:a - Nockebybro.
Utökat tillstånd.

21 november 1925 (John Carlsson:)
Färentuna k:a - Ulvsunda.
Utökat tillstånd.

4 mars 1926 (John Carlsson:)
Ulvsunda - Drottningholmsvägen, öster om S:t Eriksgatan.
Utökat tillstånd.

3 april 1926 (Fritz Florén:)
Träkvista - Sundby.
Utökat tillstånd.

15 maj 1926 (Fritz Florén / Oskar Larsson:)
Ulvsunda - Drottningholmsvägen, vid Fridhemsgatan.
Utökat tillstånd.

7 september 1926 (Oskar Larsson:)
Drottningholmsvägen - Kvinnliga Kontoristföreningens sommarhem i Gubbkärret.
Framgår av fastställd tidtabell att linjen trafikerades årligen juni-augusti, därmed oklart om någon trafik bedrevs 1926 eller om första tur gick först juni 1927. Enligt turlistan gick måndag-lördag 6 dubbelturer och söndagar 10 dubbelturer på linjen.

28 december 1926 (Fritz Florén:)
Sundby - Sjöängen.
Utökat tillstånd. Enligt tidtabell daterad januari 1927, 1-2 dubbelturer per dag Stockholm - Sjöängen.

22 december 1927 (John Carlsson:)
Färentuna k:a - Sånga Säby - Hammarlotten.
Utökat tillstånd.

1 mars 1929 (John Carlsson:)
Färentuna k:a - Hilleshögs k:a, Färentuna k:a - Färjestaden.
Utökat tillstånd.

27 juli 1929 (John Carlsson:)
Säby - Skå, Färentuna k:a - Karlskärs brygga och Färentuna k:a - Kungsberga.
Utökat tillstånd.

30 juli 1929 (Fritz Florén:)
Ringlinje Drottningholm - Kanton - Lovö kyrka - Rörby - Drottningholm.
Utökat tillstånd.

20 september 1929 (Fritz Florén:)
Träkvista - Skärvik.
Utökat tillstånd.

11 maj 1930 (Carlsson / Florén / Larsson:)
Samtliga trafiktillstånd återkallas på egen begäran, och överlåts på det nybildade MOAB.

1 juni 1930 (MOAB bildas)
Linjerna numreras:

1. Gubbkärret, Drottningholm, Lovö k:a
2. Ekerö, Munsö
3. Färentuna

Linje 2 vid Träkvista torg.

15 maj 1931
Trafik till Älvnäs.

16 september 1931
Trafik till Strömdal.

Hållplatsstolpe vid Prästviken.

15 maj 1933
Trafik till Jungfrusund.

15 september 1936
Trafik till Tureholm.
John Bredler ansökte redan 1929 om tillstånd att få trafikera Tureholm, men fick avslag.

Den första tidtabellen för Tureholmslinjen.

1 juni 1946
Trafik till Väntholmens gård.

2 juni 1947
Trafik till Björkvik (förlängning från Väntholmens gård).

B174 på väg mot busshimlen, fortfarande skyltad "16 Björkvik".

1 juni 1951
Trafik till Närlunda, Stavsborgs fabrik.

1 juni 1952
Trafik till Ekerö sommarstad.

12 september 1952
Trafik till Kaggeholm.

H63 7817 på linje 309

1 juni 1953
Trafik till Sluts brygga.

1 juni 1954
Trafik till Gällstaö.
Linje 18 till Stavsborgs fabrik dras in. Ny körväg för linje 17: Färentuna k:a - Stavsborg - Kungsberga.

Linje 7 vid Kronobergsgatan.

6 juni 1956
Trafik till Ilända skär, Jäsängen.
Linje 6 till Skärvik - Jungfrusund dras in. Sträckan Träkvista - Gällstaö trafikeras endast av linje 7.
Linje 1 Stockholm - Tältgatan dras in.

Linje 1 till Tältgatan indrages 1956.

2 oktober 1958
Linje 10 till Rastaborg, och 12 till Slut dras in. Ersätts av linje 11.
Linje 18 dras in, ersätts av 15.

16 juni 1959
Trafik till Norrudden.

30 september 1960
Sträckan Karlskär - Ilända skär dras in.

9 juni 1967
Linje 2 till Drottningholm dras in.

Exit Drottningholm.

1 juli 1968
Samtliga linjer slutar gå till Kronobergsgatan. Ny ändhållplats vid Brommaplan.

12 juni 1970
Brommaplan - Lundhagen får linjenummer 1.

11 juni 1971
Ändrade linjer. 15 går till Kungsberga och 17 till Ölsta/Ilända.

H56 4897 åker över Lullehovsbron på dess invigningsdag 18/7-1980.

300-numren börjar användas sommaren 1972.
Under åren 1951-1971 fanns följande linjer och ändhållplatser:

1. Tältgatan
2. Drottningholm
3. Strömdal
4. Närlunda gård
5. Älvnäs
6. Skärvik
7. Gällstaö
8. Ekerö sommarstad
9. Kaggeholm
10. Rastaborg
11. Sjöängen
12. Sluts brygga
13. Tureholm - Eriksberg
14. Norrudden
15. Ölsta/Ilända
16. Björkvik
17. Kungsberga
18. Stavsborgs fabrik
Linje 1-3 gick via Abrahamsberg, övriga via Brommaplan.

9 juni 1972
Linje 4 till Närlunda gård dras in, ersätts av andra linjer i området. Ny linje till Solbacka, nr 316.

H56 4911 i Tappström.

Sommaren 1974
Vissa turer på linje 311 förlängs till Adelsö.

Tidtabell sommaren 1974 för trafiken till Adelsö.

8 juni 1976
Ny linje Brommaplan - Ölsta, nr 318.

Linje 318 vid Stavsborgs fabrik.

30 augusti 1976
Linjen till Norrudden får eget nummer, 314.

12 juni 1982
Ny linje Brommaplan-Ekerö kyrka, 308.

4 november 1985
Ny linje Brommaplan-Brygga industriområde, 303.

H17F 6797 vid Brommaplan.

2 november 1987
Vissa turer på 302 och 316 förlängs från Brommaplan till Solna centrum. 1990 viss linjeomläggning och förlängning till Solna station.

6 oktober 1991
Adelsö får eget linjenummer (312).

27 juni 1993
Linje 303 förlängs till Jungfrusund/Slagstafärjan.

16 augusti 1993
Nya linjer till Djursholms Ösby: 177 från Knalleborg och 178 från Svartsjö/Stenhamra. Trafikeras i början bara i rusningstid. Ersätter 302 och 316 på sträckan Brommaplan - Solna.

13 juni 1994
Ny linje Brommaplan-Skytteholm, 310. Trafikeras endast under somrarna 1994 och 1995. Trafiken upphör fr.o.m. 21/8 1995, och den 10/6 1996 tas linjen även bort ur linjekartan i tidtabellshäftena.

Tidtabell linje 310.

15 augusti 1994
Vissa turer på linje 303 förlängs via Slagstafärjan till Fittja centrum. Förlängningen upphör den 21 augusti 1995.

9 juni 1997
178 läggs ner.
Linje 177 avkortas från Djursholms Ösby till Mörby station.
Nya linjer, 336 och 338, ersätter snabbturerna på 316/316X och 318X.
Nytt linjenummer för turerna Tappström-Strömdal, 325.
Ny nattlinje Fridhemsplan - Ekerö - Stenhamra, 396.

20 augusti 2001
177 blir regional stomlinje, förlängs till Skärvik.
Linje 307 nedlagd, ersatt av ökad trafik på 303.
Kyrkbussen 308 läggs ner, ersätts av 309.

Stomlinje 177 vid Brommaplan.

15 juni 2003
Linjeomläggningar på Färingsö.
314 går (åter) via Skå-Edeby.
315 går endast Brommaplan - Färjestadsvägen.
317 samtliga turer via Stavsborg-Kungsberga.
318 avkortas, ny ändhållplats Jäsängen.

10 november 2003
Vägen över Svartsjöviken avstängd p.g.a. arbeten. Ny tillfällig linje högtrafiktid vardagar:
326 Svartsjö-Svanhagen-Stenhamra.

1 april 2004
Vägen över Svartsjöviken öppnar åter, linje 326 läggs ner efter morgontrafikens slut.

27 mars 2006
Förstärkningslinje på morgnarna på grund av försöket med trängselskatt, 301X. Kör Ekerö C - Tappström - (utan uppehåll) - Brommaplan. Endast denna riktning.

21 augusti 2006
Ny stomlinje (176), kör Solbacka - Ekerö C - Mörby stn, ersätter 316 som endast trafikeras med någon enstaka avgång per dag.
Ny lokallinje på Ekerö (342), kör Jungfrusund - Ekerö C - (via Närlunda) - Knalleborg - Älvnäs. Ersätter 302, 303 och 305 som härefter endast trafikeras i rusningstid och -riktning.
Linje 301X ändrad, kör Träkvista - Tappström - (utan uppehåll) - Brommaplan.

22 augusti 2011
8 avgångar i morgonrusningen på linje 302 förlängs från Brommaplan till Solna station, samma körväg some linje 176/177.

Linje 302 till Solna station.

22 juni 2012
Linjeomläggningar på Färingsö:
Linje 315 förlängs från Svartsjö till Jäsängen, via Hilleshög kyrka, Färentuna kyrka, Stavsborg, Kungsberga. Samtrafik med linje 317 vid Färentuna kyrka.
Ny linje, 316, kör Svanhagen - Stenhamra - Svartsjö.
Linje 317 går inte längre via Kungsberga, trafikerar istället Färentuna skola. Samtrafik med linje 315 vid Färentuna kyrka.
Linje 338 trafikeras i bägge riktningarna (tidigare bara i rusningsriktningen), samt även dagtid och kvällstid, alla dagar i veckan.
Linje 318 läggs ner.

20 augusti 2012
Omlagd körväg linje 176, 177 samt i förekommande fall 302 på grund av utbyggnad av tvärbanan. Kör Gränsgatan-Råsundavägen genom Solna istället för Frösundaleden. Indragna hållplatser: Ankdammsrondellen/Solnahallen (endast mot Mörby stn) och Solna C norra. Nya hållplatser: Vireberg (endast mot Mörby stn), Näckrosen och Råsunda.

Arriva 7018 vid Näckrosen.

20 juni 2014
Linjerna 176, 177 och 302 trafikerar åter sin ordinarie körväg längs Frösundaleden förbi Solna centrum norra.

11 januari 2016
Nedskärningar i trafiken pga ekonomiskt underskott hos Trafikförvaltningen (SL). Minskad turtäthet på ett flertal linjer, samt följande ändringar av linjesträckningarna:
Linje 302 avkortas åter till sträckan Knalleborg-Brommaplan.
Linje 309 avkortas till sträckan Kaggeholm-Ekerö C, utom i rusningen samt en avgång på natten.
Linje 338 återgår till att vara en rusningslinje samt avkortas till sträckan Ilända-Brommaplan, förutom en morgontur som utgår från Björkvik.
Linje 396 dras in helt nätter mot vardagar, vilket innebär att alla turer med destinationen Svartsjö försvinner. Sträckan Svartsjö-Stenhamra trafikeras bara i ena riktningen, av en helgtur som utgår från Svartsjö.

11 december 2016
Morgonturerna på linje 302 förlängs till Solna station igen. Hållplats Sluts brygga dras in, linje 311 avkortas till Sluts hage.

10 december 2017
Vissa turer på linje 309 förlängs från Kaggeholm till Skytteholm. Gamla hållplatsen Golfklubben återinförs ej.
En ny korttur på linje 315 med ändhållplats vid Hilleshög kyrka införs.

19 augusti 2019
Ny försökslinje, 350, med sträckningen Ekerö centrum - Jungfrusund - medföljer Slagstafärjan - Fittja. Trafikeras både vardag och helg.

15 december 2019
Linje 176 slutar trafikera Centrumslingan-Ekerö centrum och går istället via Ekebyhov-Ekvägen.
På- och avstigningsrestriktionerna på linje 338 tas bort.

13 december 2020
Linje 336 och 338 upphör. Trafiken överförs till 316 och den återinförda 318.
Linje 342 upphör också och ersätts av 302, 303 och 305.

1 april 2021
Försöket med linje 350 avslutas och linjen upphör.

22 augusti 2022
Linje 350 återinförs på försök med samma trafikupplägg och bussar som tidigare.

7 november 2022
Linje 314 upphör och sträckan Färjestadsvägen-Norrudden dras in.

Sista turen på 314 redo för avgång från Svanhagen.

<< Garagen | Tidtabeller >>