Mälarötrafikens historia - Garagen

Då MOAB bildades fanns det två garage som ingick i bolaget.

På Färingsö fanns Björklidengaraget som byggdes 1923. Det var byggt i tegel och med överbyggnad av trä som innehöll en biograf om 340 platser. Den tillbyggdes 1938 med en uppställningshall för bussar. I mars 1948 inträffade en eldsvåda som förstörde den ursprungliga delen av garaget, vid branden förstördes även 2 bussar, 1 lastbil och 2 traktorer. Endast tillbyggnaden från 1938 klarade sig. Redan samma år återuppfördes garaget, dock utan biograf.

Björklidengaraget ca 1950

Björklidengaraget ca 1950. Från Ingemar Johanssons samling.

I samband med effektiviseringarna i början på 1990-talet inför den nya situationen med upphandling och konkurrensutsättning, nedlades garaget och samtliga bussar omstationerades till Tappströmsgaraget. Byggnaden är sedan slutet av 1990-talet i privat ägo.

Björklidengaraget 2003

Björklidengaraget, 6 januari 2003.

Florén lät uppföra ett garage i Nockeby för sin trafik. Även detta garage kom sedermera att ingå i MOAB. I samband med invigningen av Tapptrömsgaraget nedlades Nockebygaraget. Byggnaden kvarstår under skuggan av Nockebybron.

Nockebygaraget 1928

Nockebygaraget 1928. 5 Chevrolet och 1 Scania-Vabis står parkerade. Från Ingemar Johanssons samling.

Efter andra världskriget var detta garage för litet, varvid ett nytt byggdes i Tappström. 1949 var det färdigt att tas i bruk, det fanns då plats för 25 bussar under tak. Med vikande trafikunderlag efter tunnelbanans utbyggnad och den ökade bilismen under 50-talet, kunde denna anläggning länge klara behovet utan tillbyggnader.

Tappströmsgaraget 1957

Tappströmsgaraget 1957. Från Ingemar Johanssons samling.

Inför introduktionen av ledbussar i Mälarötrafiken skedde en kraftig ombyggnad av Tappströmsgaraget 1985. En ny längre verkstadsdel, och en tvätthall i separat byggnad tillkom. Efter nästan 70 år var handtvättandet av bussar över! Sedan Björklidengaragets nedläggning var Mälarötrafikens samtliga placerade länge i Tappström.

Tappströmsgaragets vindflöjel är än idag en blå buss!

Ett mindre garage fanns även på Munsö mellan 1925 och 1973. Det första låg vid Munsö kyrka, det flyttades under kriget till Kulbacken vid Söderby. Garaget vid Söderby revs 1973, och de sista åren bestod garaget enbart av ett eluttag vid bostaden hos innehavaren av "Munsö-tjänsten". Vid hans pensionering den 26 september 1978 upphörde denna uppställningsplats, och bussen omstationerades till Tappström.

I samband med trafikutökningar uppstod behov av ytterligare en uppställningsplats. Trots att fyra garageplatser åter togs i bruk i Tappströmsgaraget och provisoriska uppställningsplatser anordnades blev platsbristen akut. Efter många turer med överklaganden och tekniska/praktiska problem öppnades Bryggadepån på Vägverkets gamla uppställningsplats i och med Arrivas intåg som entreprenör i mars 2009. Uppställningsplatsen är tämligen spartansk, utöver ett smärre teknikhus och en farmartank för värmerampen saknas ytterligare faciliteter. Fordonsomloppen är skapade så att personallokaler, verkstad och tvätthall utnyttjas i Tappström, ca 10 minuters gångväg från Bryggadepån. Uppställningsplatsen rymmer efter utvidgning med 4 platser numera 14 bussar.

Bryggadepån 2009, fotomontage.

Då Tappströmsgaraget togs i bruk omgavs det av åkrar och ängar, men med tiden har det kommit att ligga mitt i kommunens största tätort. För att kunna använda marken till annat har man under en längre tid studerat alternativa placeringar av bussdepån, bland annat vid Brygga, Älvnäs, Västeräng, Skå industriområde och Enlunda. Ett flertal av förslagen har förkastats av olika anledningar (t.ex. för långa tomkörningssträckor), och den plats man huvudsakligen inriktat sig på är Enlunda på södra Färingsö. Området som planerna avser ligger på hörnet mellan Färentunavägen och Enlundavägen, precis intill hållplatsen Hammargården.

Protester mot byggplanerna vid Enlunda.

På marken där bussdepån planeras finns för närvarande ängsmark och en del av en skogbeklädd kulle. För att få plats med depån behöver delar av berget sprängas bort, vilket medförde starka protester från boende i området. Efter många överklaganden och olika turer blev det i maj 2016 klart för att påbörja depåbygget. Arbetet med att anlägga den nya depån dokumenteras på sidan Bygget av Enlundadepån.

<< Färjor och sjötrafik | Linjenätet >>