Mälarötrafikens historia - Arriva/VR-tiden (1/3 2009 - )
Problematisk trafikstart
Arriva påbörjade sin verksamhet på Mälaröarna den 1 mars 2009, och kontraktet var på fem år med möjlighet till fem års förlängning. Under de första dagarna var trafiken något ostrukturerad, med avgångar som ställdes in eller kördes med mindre lämpliga busstyper. Exempelvis kunde man se röd normalbuss på linje 176 och blå ledbuss på linje 318. Dock åtgärdades problemen inom kort, och trafikens kvalitet kom att stabiliseras på en tillfredsställande nivå.
Förändringar av fordonsparken
Ett antal Volvoledbussar övertogs från Swebus vid trafikstarten, huvudsakligen röda men även några blå som lackerades röda. Vidare anskaffade man 25 nya Scanialedbussar, varav 17 blå för stomlinjerna. Begagnade normal- och boggibussar hämtades från Danmark och Jönköping, och inledningsvis lånades även några normalbussar av Swebus. Det här var första gången boggibussar användes i Mälarötrafiken, och dessa kom väl till pass på linje 318, som var relativt hårt belastad men inte lämpade sig för ledbussar p.g.a. risk för framkomlighetsproblem vid Jäsängen.
Som ett led i SL:s strävan att tillgänglighetsanpassa trafiken har alla nyinflyttade bussar lågentré eller låggolv. Under Swebustiden fanns det bara ett fåtal lågentrébussar i trafiken, men med tiden har detta blivit den dominerande busstypen. I början av 2013 slopades de Volvoledbussar som hade övertagits från Swebus, och därmed fanns det inte längre kvar några normalgolvsbussar i Mälarötrafiken. En annan förändring är att en ny kortbuss (Arriva 7500) införskaffades under 2013 för att trafikera de smala och kurviga vägarna på Adelsö och norra Munsö.
Arriva 7088 lämnar depån för sista gången den 24 januari 2013.
Utökad turtäthet...
Ett flertal linjer fick efter operatörsbytet nya avgångar och förbättrad turtäthet. Ett exempel är stomlinjerna 176 och 177, som gick från halvtimmestrafik till 20-minuterstrafik på vardagar, och senare alla dagar i veckan. På många linjer förlängdes eftermiddagsrusningen genom införande av tidigare och senare rusningsturer. Den populära "snabblinjen" 338 fick sommaren 2012 trafik hela dagen alla veckodagar, dock med bussbyte i lågtrafik.
...och nedskärningar
Under 2015 meddelades att Trafikförvaltningen (SL) behövde åtgärda ett budgetunderskott, vilket innebar nedskärningar i busstrafiken. I det första förslaget som presenterades skulle stora delar av glesbygdstrafiken på Mälaröarna dras in utanför rusningstid. Efter kraftiga protester från boende i kommunen beslutades det om en slutgiltig trafikminskning där flera av glesbygdslinjerna lämnades orörda. Dock påverkade nedskärningarna, som trädde i kraft den 11/1 2016, fortfarande ett stort antal av Mälaröarnas busslinjer med minskat turutbud och i vissa fall avkortad linjesträckning. Exempelvis blev 338 åter en rusningslinje utan helgtrafik, och kortades dessutom av till sträckan Ilända-Brommaplan på alla återstående turer utom en.
Förlängt avtal
Arriva tilldelades de fem optionsåren på sitt första avtal, som därmed löper till sommaren 2019. I juni 2018 tillkännagavs att Arriva behåller trafiken även i nästkommande avtalsperiod, från midsommaren 2019 till 2029. Vid skiftet till det nya avtalet tillkom för första gången (åtminstone sedan småbolagstiden) en tredje busstillverkare utöver Scania och Volvo med fler än bara ett fåtal bussar i Mälarötrafiken. 17 nya MAN-ledbussar införskaffades till stomlinjerna, och 6 boggibussar flyttades in från Råsta. Den korta 7500 fanns sedan tidigare, vilket innebär att totalt 24 MAN kom att trafikera öarna vid avtalsskiftet.
Arriva 8554 var en av de MAN-bussar som tillkom sommaren 2019.
Namnändring
Under våren 2022 meddelades att Arriva Sverige skulle köpas upp av Finlands statliga järnvägsbolag VR. Övertagandet verkställdes den 1 juli 2022, och samtidigt ändrades namnet på det svenska bolaget till VR Sverige.