Mälarötrafikens historia - Swebus-tiden (16/8 1993 - 28/2 2009)
Övergång till entreprenadtrafik
Som en direkt följd av riksdagens beslut 1985 att avreglera linjetrafiken, beslöt Storstockholms Lokaltrafik att i konkurrens hos olika utomstående bolag börja upphandla sina olika trafikslag.
Redan i den första omgången var Mälarötrafiken ett av de områden som lades ut på entreprenad. Ett flertal aktörer lämnade anbud på trafiken, och den 2/2 1993 meddelade SL att Swebus vunnit upphandlingen. Trafikstart var satt till 16/8-1993 i samband med vintertidtabellens början, och avtalets längd var tre år med möjlighet till ytterligare två års förlängning.
Organisering under tidspress
En febril verksamhet startade med att på lite knappt sex månader organisera verksamheten och rekrytera personal. Merparten av SL-personalen valde att gå över till Swebus, i många fall i brist på alternativ, då Arbetsdomstolen fastslagit att bl.a Tappströmsgaraget var ett eget s.k. LAS-område.
Den lite väl korta uppstartstiden för trafiken gjorde att den forcerade anställningsprocessen upplevdes av många som kränkande och orättvis. Att dessutom anställningsvillkoren beträffande arbetstider, löner och semestrar försämrades gjorde inte saken bättre.
Swebus anställningserbjudande till SL:s personal inför trafikstarten 1993
Det vara sålunda ur ett ganska tufft läge som Swebus påbörjade sitt åtagande i augusti 1993. Eftersom de flesta av den gamla personalen var kvar blev trafikstarten betydligt smidigare än på andra håll. Ganska snart stod det däremot klart att både behovet av personal och fordon var underskattat, och en del innovativa grepp krävdes för att få allt att fungera innan misstaget korrigerats. Bl.a användes Motionsklubbens museibuss, f.d MOAB-bussen BB305, i linjetrafik vid några tillfällen.
Missnöje bland personalen
Både personal och företag fick snabbt finna sig i en ny ekonomisk verklighet. Förhandlingar kring det stora missnöjet bland personalen gick mycket trögt, och den 16 oktober utbröt en veckas strejk då all trafik lamslogs. Överrenskommelse om bättre lönevillkor träffades och den dagliga verksamheten började återgå till det normala.
Det treåriga avtalet kan nog anses vara i kortaste laget för att ge en framtidssträvande grund för en så pass omfattande verksamhet. Det kom att dröja drygt två år innan de första nya fordonen levererades. Den 24 november 1995 kom Scanialedbussarna 3845 och 3846, och utfasandet av de äldsta f.d. SL-fordonen kunde börja.
3846 i Kaggeholm 1996
Möjligheten till två års förlängning av det 3-åriga avtalet utnyttjades, varvid det kom att gälla till augusti 1998. Enligt lag får dock ett entreprenadavtal endast förlängas en gång, sålunda var det efter denna förlängning åter igen dags för en ny upphandlingsomgång. Efter att ha granskat de inlämnade anbuden meddelade SL i februari 1998 att Swebus även under den kommande 5-årsperioden utsetts till Mälarötrafikens entreprenör för en kostnad av 42,5 miljoner kr. per år. Näst bästa bud hade lämnats av Linjebuss (43,3 milj/år).
Det nya avtalet medförde förlängda arbetspass, upp mot 4-5 timmar helt utan paus var inte ovanligt. En ny strejk, denna gång för drägligare arbetsvillkor, utbröt den 25/2-1999. Under 13 dagar var all busstrafik stoppad, bortsett från vissa skolkörningar. Även denna tvistefråga kunde lösas, och vardagen återvände både för företag, personal och resenärer.
Strejkanslag 1999
Entreprenadtrafikens baksidor
Entreprenadtrafik kanske kan påstås vara en smula stelbent verksamhet. Entreprenören utför den trafik beställaren beställer och betalar för, och beställaren beställer bara den trafik beställaren tycker sig behöva eller ha råd med. Om entreprenören anser att ytterligare trafik är behövlig, men beställaren inte håller med om detta och inte vill betala, ja då får folk tränga ihop sig i bussarna!
Detta förfarande kräver ett gott samspel mellan de olika aktörerna, och det tog ett tag innan SL växte in i sin nya roll som beställarorganisation. En hel del av "basfunktionerna" såsom trafikplanering har numera flyttats till de enskilda entreprenörerna vilka har bättre insikt i det dagliga utförandet av trafiken. De gjorda erfarenheterna har sannolikt gett SL bättre kunskap om vilka krav som måste ställas för att garantera kvalitén för personal och resenärer vid entreprenörsbyte. Detta går säkert att utveckla vidare. Det är dock viktigt att man inte alltför lättvindigt köper "det lägsta budet", och sedan enbart litar på entreprenörens förmåga att leva upp till avtalet.
Mälarötrafikens förändring
Mälarötrafiken överlag fungerade bra under Swebus entreprenadtid. Trafikvolymen ökade, framförallt genom startandet av stomlinjerna 176 och 177 som blev mycket populära bland resenärerna. Dessutom övergick man från manuell linje- och destinationsskyltning till att använda digitala informationssystem i bussarna. Till en början utrustades ett antal stomlinjebussar med systemet KomFram, som sedermera ersattes av Buss-PC.
Två bussar på stomlinje 177 vid Brommaplan hösten 2002.
Något som inte alls har uppskattats lika mycket är att trafiken effektiviserades, vilket innebar fler byten och färre direktbussar, särskilt under icke rusningstid. Fördelen med detta är dock att många områden fick tätare trafik, även om det krävs byte någonstans längs vägen.
Trafikavtalet upphörde efter upphandling 28 februari 2009, därefter övertogs trafiken av Arriva som ny operatör i SL-trafiken.
Vart tog Swebus bussar vägen sedan trafiken övertogs av Arriva?
Tja det kan man fråga sig. Här är ett försök att sammanställa vad som hände direkt efter övertagandet.
1854 Avställd
1855 Avställd
1856 Avställd
1857 Avställd
1858 Avställd
1868 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7073
1873 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7074
1874 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7075
3949 Avställd
3960 Avställd
4147 Avställd
4436 Tillfälligt uthyrd av SL till Arriva Märsta
4437 Tillfälligt uthyrd av SL till Arriva Märsta
4438 Tillfälligt uthyrd av SL till Arriva Märsta
4439 Tillfälligt uthyrd av SL till Arriva (Märsta?)
4519 Flyttad till Swebus Tyresö
4520 Flyttad till Swebus Tyresö
4540 Tillfälligt uthyrd av SL till Arriva Märsta
4541 Tillfälligt uthyrd av SL till Arriva Märsta
4542 Tillfälligt uthyrd av SL till Arriva Märsta
4543 Tillfälligt uthyrd av SL till Arriva Märsta
4544 Tillfälligt uthyrd av SL till Arriva Märsta
4545 Tillfälligt uthyrd av SL till Arriva Märsta
4546 Tillfälligt uthyrd av SL till Arriva Märsta
4555 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7077
4656 Flyttad till Swebus Tyresö
4657 Flyttad till Swebus Tyresö
4658 Flyttad till Swebus Björknäs
4917 Flyttad till Swebus Botkyrka
4981 Flyttad till Swebus Björknäs
4982 Flyttad till Swebus Björknäs
5360 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7093
5361 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7078
5362 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7079
5363 Flyttad till Swebus Tyresö
5365 Flyttad till Swebus Tyresö
5366 Flyttad till Swebus Tyresö
5389 Flyttad till Swebus Tyresö
5390 Flyttad till Swebus Tyresö
5391 Flyttad till Swebus Tyresö
5392 Flyttad till Swebus (Tyresö?)
5495 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7080
5500 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7081
5501 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7082
5502 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7083
5503 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7084
5504 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7085
5505 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7086
5506 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7087
5507 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7088
5508 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7071
5509 Såld till Arriva, kvar på Ekerö som Arriva 7072