Mälarötrafikens historia - Färjor och sjötrafik

Där avstånden är för långa eller trafiken för gles för att bygga broar kan istället vägfärjor användas. Ren persontrafik till sjöss är också ett viktigt inslag i Mälarötrafikens historia.

Många av öarna, inom det som i dagligt tal kallas Mälaröarna, saknar än idag fast vägförbindelse. De flesta av dessa har dock liten befolkning, den enda av de brolösa öarna med större befolkning är Adelsö. 1930 påbörjades organiserad trafik medelst en handdriven pråm över sundet mellan Munsö och Adelsö. Den ersattes 1936 med en mindre motordriven färja med plats för en bil. Under årens lopp har därefter trafiken succesivt utökats, och större färjor med bättre lastkapacitet har använts.

Redan 1926 förlängdes bussarnas trafik på Träkvistalinjen till det som senare blev färjeläget på Munsö. Det dröjde däremot ända till sommaren 1974 innan Adelsö kom att omfattas av busstrafiken, sedan linje 311, sedermera 312, började medfölja färjan.

Adelsöfärjan har lämnat Sjöängen på Munsö och närmar sig Adelsö.

1353 på väg till Adelsö en tidig septembermorgon.

1993 startade färjetrafik mellan Jungfrusund på Ekerö och Slagsta på Fittjasidan. Trafiken utfördes redan från början som betalfärja på kommersiella grunder. Trots den extra kostnaden detta medför, har färjelinjen blivit en succé bland vägtrafikanterna. Detta kanske främst för att det innebär en avsevärd restidsförkortning i rusningstid, samt en genväg på drygt 3 mil för resande söderut. År 2000 hade beläggningen på färjelinjen ökat så pass att avgångarna under rusningstid behövdes dubbleras med ett extra fartyg, och år 2004 utökades denna dubblering till att även gälla dagtid lördagar och söndagar.

Försök med att låta linje 303 medfölja färjan och därefter fortsätta till Fittja centrum inleddes 1994. Tyvärr bedömdes inte resandetillströmningen motivera den ökade kostnaden för SL som linjeförlängningen medförde p.g.a färden på betalfärjan, varvid trafiken avbröts efter ett år.

Linje 303 inväntar passagerare från Slagstafärjan i Jungfrusund.

Hösten 2019 startade åter ett försök med busstrafik över färjeleden till Slagsta. Nu hade linjen nummer 350, och trafikerades med småbussar som inköpts speciellt för denna trafik. Bussarna vände i Ekerö centrum respektive Fittja, och gick både vardagar och helger. Denna gång varade försöket i ett och ett halvt år, fram till våren 2021. Efter ytterligare ett och ett halvt år återupptogs dock samma försök, varvid linje 350 infördes på nytt.

En av småbussarna på linje 350 nalkas Slagsta, 19 augusti 2019.

Tappströmsbåten

I början av 1990-talet var kösituationen på den smala Ekerövägen bekymmersam under rusningstimmarna. För att kunna erbjuda snabbare resvägar startade som ett komplement en båtlinje mellan Tappström och Stockholm (Stadshuskajen). På sin 55-minuters resa angjorde båten även Kungshatt, Ekensberg (med bussanslutning till/från Liljeholmen) och Gamla Stan (T-bana). Waxholmsbolaget var huvudman, Strömma kanal var utövare. Ordinarie SL-taxa gällde för resan. Med M/S Victoria eller M/S Skokloster trafikerades rutten vardagar med en enkeltur i vardera riktningen.

Victoria på väg att angöra Tappström 1993.

Tidtabell för båtlinjen 1993.

Anslutande bussar till båtlinjen 1993.

Sedan Ekerövägen successivt byggts ut till bättre standard och restiderna med buss/tunnelbana till Stockholms innerstad kunde kortas, minskade resandeunderlaget för båtlinjen. Den lades ned runt 1995. Därefter har vissa försök gjorts att på nytt starta en sjöförbindelse på privata initiativ, bland annat från Lundhagen/Skärvik eller från Stockby/Stenhamra, men ingen av dem har blivit långvariga då resandeunderlaget varit för litet.

Hösten 2016 startades åter en båtlinje mellan Ekerö och Stockholm, nu med SL som huvudman. Linjesträckningen är Tappström-Kungshatt-Ekensberg-Lilla Essingen-Klara Mälarstrand, där resor till/från Kungshatt behöver anmälas på förhand. Linjen, som har fått nummer 89, trafikeras vardagar med tre turer per dag och riktning. T.o.m. vintern 2018/2019 avgick båten från Jungfrusund då isförhållandena gjorde att bryggan vid Tappström inte kunde angöras.

M/S Kungshatt redo för avgång från Tappström, 24 augusti 2016. Foto: Dan Arleborg.

<< Broarna | Garagen >>